De 7 vigtige tiltag
1: Sidetitel og meta-beskrivelse. Disse to er altafgørende for det antal besøgende, som du kan trække ind via Google og andre søgemaskiner. Det du skriver i dine sidetitler er dermed en af de vigtigste elementer, hvorimod meta-beskrivelsen ingen effekt har på sine placering; dog skal du ikke ignorere den af denne grund. De vises nemlig begge i søgeresultaterne og sammen er de den besøgendes førstehåndsindtryk af dig og din hjemmeside. Sørg derfor for at lave en god og fangende sidetitel og meta-beskrivelse til din hjemmeside, samt på dine sider på hjemmesiden også.
2: H-tags. H-tags er overskrifter og her er den vigtigste H1, efterfulgt af H2, H3 osv. Man bruger H1 til sin titel på en side, og de andre er underoverskrifter, som hjælper med at gøre det nemmere at læse indholdet, som besøgende. Dermed er det også godt for søgemaskinerne, da de nemt kan få overblik over, hvad det pågældende afsnit handler om. Lav derfor nogle gode overskrifter, som gerne har et keyword med.
3: Alt-tekst. Søgemaskinerne kan ikke se hvad der er på dine billeder, og derfor skal du hjælpe dem med at se det, ved at udfylde alt-teksten på dine billeder. Her beskriver man hvad der er på det pågældende billede, og gerne så det har relevans for indholdet på den pågældende side. Det er også det der ses, når man holder musen over billederne.
4: Søgeordstæthed. Når du laver tekster til din hjemmeside, så er det en god idé at have en søgeordstæthed på 2-3 %. Dvs. at det valgte søgeord skal indgå 2-3 gange pr. 100 ord du skriver. Dette hjælper søgemaskiner med at forstå, hvad siden omhandler.
5: Godt indhold. Godt indhold er rigtig vigtigt når det kommer til søgemaskineoptimering. Der er alt for mange hjemmesider, som bare har taget en masse tekst ind, som ikke er særlig brugervenligt for besøgende at læse. Sørg for at lave indhold af høj kvalitet, og gerne med relevans for den besøgende.
6: Undgå dobbeltindhold. Dobbeltindhold er når det samme indhold fremgår flere steder, og dette kan medføre en dårlig placering i søgeresultaterne. Søgemaskiner elsker unikt indhold, og hvis der fremgår det samme indhold på flere af dine sider, så vil det i værste tilfæld medføre en straf til din hjemmeside. Den klassiske fejl er hvis man har en webshop med det samme produkt i f.eks. flere farver, og man kopierer den samme varebeskrivelse over til dem alle. Det kan også være hvis man har taget en varebeskrivelse fra en leverandørs side, og har sat den ind på sin egen hjemmeside. Det kan også være to forskellige kategorisider på din hjemmeside, som har den samme tekst.
7: Døde links. Hvis du har døde links på din hjemmeside kan det påvirke din placering negativt i søgeresultaterne, samt den generelle brugeroplevelse for den besøgende. Et dødt link kan f.eks. komme af at man selv omdøber eller flytter en side, og derefter glemmer at ændre de interne links eller lave en 301 redirect. Det kan også være man linker til en ekstern side, og de har flyttet eller slettet indholdet efter noget tid. Dette kan du f.eks. undgå ved at installere ”Broken Link Checker” plugin’et, som fortæller dig, hvis der skulle opstå et dødt link på din hjemmeside. Du kan også bruge Xenu, som er et værktøj der tjekker både interne- og eksterne links på dit website.